A blog about anything and everything!

Friday, October 28, 2011

Bostad

Friday, October 28, 2011 Posted by Alexander Lucas 2 comments
Ja jag hade planerat att grinda som fan denna vecka, men då jakten på lägenhet har tagit upp i stort sett hela min tid på förmiddagarna så har jag vart trött som en björn i december resten av dagen.

Jag kommer dock att köra en ny vecka med samma mål så fort vi kommit på plats i en ny bostad.

Fjuno har som sagt nu bokat flyg och kommer ner på onsdag, och det har vart upp till mig att hitta någonstans för oss att bo från 1a Nov-30e April.

Torsdag:
Första mäklaren visade mig ett gäng ställen varav 1 kändes riktigt bra, förutom det faktum att hyresvärden ville hyra ut för 1 år och inte 6 månader, så den lägenheten fanns i förhandlingsläge ifall andra alternativ inte fanns.

Då det finns MASSVIS med mäklare här nere så bestämde jag mig för att dra iväg mail till ett gäng andra och fick till slut tag på Nicky på Dahlia, som berätta att det fanns en 2a ledig i Portomaso.
Portomaso är flådområdet där Hilton ligger, ett område jag verkligen vill bo i, men tyvärr så visade det sig vara en lägenhet med inredning från tiden då Malta var "i tiden" och hyran var för hög. De dyrare 2orna i Portomaso kostar upp mot 3500 euro i månaden, så tyvärr har vi inte råd med sånt lyx...

Efter det hade han en lägenhet i Pender Gardens att visa, Pender Gardens är ett gated community med mycket nya fräscha lägenheter, och den han visade mig va helt nyrustad och ägdes av ett par från Qatar, men tyvärr var den lite för liten för att det skulle passa oss.

Så besviken tar vi hissen ner för att åka tillbaka, men då vi kliver ut ur hissen så möter vi en kollega till Nicky som berättar att det finns en annan ledig lägenhet i byggnaden mitt emot.
Det visar sig vara en perfekt lägenhet och jag säger direkt att den vill vi ha bara priset är ok, och han säger att han skall maila ägaren och få en prisuppgift och återkomma till mig under kvällen.

Hoppfull åker jag hem och inväntar svar, senare på kvällen får jag mycket riktigt ett samtal av mäklaren, som berättar att lägenheten redan blitt uthyrd till en annan person, FML.

Så bitter som fan så grät jag en skvätt (ja nästan) och bad mäklaren kolla ännu en gång efter lite ställen, vilket han sa att han skulle göra och sedan höra av sig till mig på morgonen dagen efter.

Fredag:
Kl 8 dimper första sms:et ner och väcker mig, Nicky har mailat 3 lägenheter till mig och jag tycker att 1 av dom ser riktigt fräsch ut, så jag ber honom boka in en tid.
Kl 11 drar vi iväg och kollar på lägenheten som ligger i Sliema, 1km från där jag nu bor typ.

Lägenheten visar sig ha 3 sovrum, 2 toaletter med dusch, ett stort kök/vardagsrum och en liten balkong och det känns som det kommer duga bra åt oss, så jag betalar direkt depositavgiften på 1100 euro och kan äntligen andas ut då bostadsfrågan är löst.

Ber mäklaren ringa till Melita för att flytta mitt internet avtal till nya adressen, något som skall ta 2v, men då han ringde och inte jag så hände det grejer, och de bokar in träff mellan kl 8-12 på tisdag för installation, vilket känns kanon.

Hoppas verkligen att allting går bra fram till dess och att jag hinner beställa hem lite matvaror, kaffe och vatten och sånt skit till lägenheten, så det finns nånting till en trött Fjuno anländer på onsdag.

Bilder på lägenheten finner ni nedan.









/Alexander Lucas

2 comments: